Är det en kommuns uppgift att ha så många anställda som möjligt?

Igår kom ett pressmeddelande från Lerums kommun om att eftersom städningen i kommunen nu lagts ut på entreprenad så kommer 13 personer att varslas om uppsägning. Jag skrev ett litet inlägg på Twitter igår och det tog inte lång tid innan Folkpartiet i Lerum svarade ”Är det en kommuns uppgift att ha så många anställda som möjligt?”

Självklart är det inte en kommuns uppgift att ha så många anställda som möjligt men vi har ett ansvar att vara en ansvarsfull arbetsgivare. Att då lägga ut städningen på entreprenad och skicka ut människor som i vissa fall har jobbat i många år i kommunen i arbetslöshet är inte ansvarsfullt.

Inte heller är det ansvarsfullt att de som valde att gå över till städentreprenören nu, i många fall, skall städa betydligt större yta än de gjorde tidigare och det på mindre tid.

Inte heller är det ansvarsfullt att de som valde att gå över till städentreprenören nu, i många fall, erbjuds lägre sysselsättningsgrad än tidigare och delade turer.

Nej, Folkpartiet i Lerum, det är inte på detta sättet som vi lockar ungdomar till arbete inom välfärden. Det är inte på detta sättet som en seriös arbetsgivare agerar.

Socialdemokraterna har alltid varit tydliga med att gemensamma resurser ska gå till välfärd, inte till vinstuttag. Du kan läsa mer om detta här!